Wat kun je doen bij klachten aan de bekkenbodem?

Klachten aan de bekkenbodem kunnen enorm vervelend zijn. Je kunt natuurlijk een fysiotherapeut zoeken die je hierbij kan helpen, maar er is gelukkig ook al veel wat je zelf kunt doen. Daarnaast is het wel altijd aan te raden om ook een fysiotherapeut in te schakelen en te luisteren naar zijn of haar advies. Hieronder leggen wij je uit wat je zelf kunt doen bij bekkenbodemklachten.

fysiotherapeut zoeken
  1. Plan je activiteiten goed in

Als je de klachten aan je bekkenbodem wilt verminderen, is het slim om eerst eens goed naar je dagelijkse activiteiten te kijken. Plan niet te veel activiteiten die de klachten kunnen verergeren in op één dag. Dit betekent dat je bijvoorbeeld het huishouden de ene dag doet en de andere dag met je vrienden naar een feestje gaat. Als je dit op één dag doet, kan dit namelijk zorgen voor extra klachten.

  1. Probeer tegelijkertijd bukken en draaien te voorkomen

Tegelijkertijd bukken en draaien kan je bekkenbodemklachten in één keer verergeren. Dit is natuurlijk niet wat je wilt. Probeer tegelijkertijd bukken en draaien daarom zoveel mogelijk te voorkomen. Je doet dit bijvoorbeeld als je iets in de vaatwasser stopt of iets van de grond pakt. Houd hier rekening mee tijdens dit soort taken en buk eerst en draai dan (of andersom).

fysiotherapeut zoeken
  1. Let op je houding

Een verkeerde houding kan je bekkenbodemklachten ook erger maken. Let daarom gedurende de hele dag op je houding. Als je zit of loopt, houd je knieën dan iets uit elkaar. Sla je benen nooit over elkaar als je zit. Ook is het belangrijk om te letten op je houding als je iets optilt. Hierbij moet je er altijd voor zorgen dat je rug recht is.